viernes, 12 de octubre de 2007

LA CONQUESTA DE JAUME I



La Fundació de la Comunitat Valenciana en Bruseles conmemora esta setmana la entra en Valencia de Jaume I, el 9 d'Octubre de 1238. Per aquest motiu, esta fetxa es celebra el día de la Comunitat Valenciana. Fill de Pedro II el Católic i de María de Montpellier, Jaume I, rei d'Arago, va naixer en Montpellier, en França l'any 1208. Amb sols tres anys, el futur monarca desempenyava ja un important paper politic. Pedro II va morir en la batalla contra els creuers en 1213. Mort son pare, el xicotet Jaume I va abandonar França per a pasar a ser tutelat per els Templaris en el aragonés castell de Monço. Durant eixos anys, son tío Sancho, conde del Roselló va exercir de rei d'Aragó.
Amb 20 anys d'edad, Jaume I va començar un regnat marcat per la lluita contra elmusulmans, i les seves forçes se havien debilitat. Entre 1229 y 1245 va conquistar:Mallorcar,Menorca e Ibiza, aixi com Burriana,Penyiscola,Valencia,Xativa i Biar.
Valencia, va ser conquistada el 28 de setembre de l'any 1238, va ser convertida en Regne, i se li va otorgar una moneda i unes lleis propies.
Jaume I tambe concedir unes Corts al nou Regne, i va reforçar el paper de esta institució. Un dels seus logors es el haver activat el comerç, especialment amb ultramar.
Durant el seu regnat, el monarca aragones valenciá es va vore obligat a lluitar per contindre les rebelions musulmanes en Valencia. En la década de 1240, quan una rebelió muslmana començaba a amenaçar la estabilitat del Regne de Murcia, Jaume I va acordar amb Alfonso X, rei de Castilla i el carrec del regne de Murcia, apollarlo en la lluita. La pau va ser alcançada en 1266.
Jaume I va morir en l'any 1276 en el regne de Valencia.

Publicat per:Mikel